Nyhedsbrev: 4 konkrete tips til flere tilmeldinger fra dine opt-in forms!

Du møder dem alle steder - pop up's, eller "Optin Forms" som vi i fagsprog kalder dem.
Man kunne fristes til at tro, at en sådan helt automatisk bare giver nye subscribere på dit nyhedsbrev, der alle sammen blot venter på at købe produkter på din webshop.

Jeg ville ønske at at det var så vel.

1# Du kan tilbyde besøgende præmier eller rabatter

Besøgende på shoppen skal lokkes. Ingen giver deres e-mail gratis væk, uden at få ét eller andet i bytte.
Og der er stor forskel på hvad det er du bytter med.

Du kan fx. bytte med en rabatkode "Køb her og få 10% rabat på dit første køb" eller "tilmeld dig her og vind x-præmie"

Hvis du vælger en af de to, så får du meget forskellige typer tilmeldinger på dit nyhedsbrev.
For rabatkoden baiter dem der gerne vil købe. De tilmelder sig for at handle nu, og for at få et øjeblikkelig godt tilbud.

De der tilmelder sig på baggrund af en lodtrækning, er oftest gratisterne, og de kan være noget sværere at sælge til efterfølgende.

2# Hvilken kvalitet skal dine leads have, og hvor hurtigt vil du sælge til dem?

Beslut dig for hvilken kvalitet dine tilmeldinger skal have.
De fleste ESP'ere, som ex. Klaviyo, Mailchimp, Active Campaign mfl. opkræver dig nemlig et gebyr, for det antal af nyhedsbrevsmodtagere du har på din liste.

Hvis du kun tilbyder rabatkoder, vil du få færre tilmeldinger, men samtidig mere købestærke kunder på din liste.
Tilbyder du præmier, er det vigtigt at du efterfølgende påvirker dem med masser af gode og relevante e-mails, indeholdende tilbud.
På et webshop handler det om at sælge varer - ikke forære dem væk!

3# Split test er uhyre vigtigt for dine resultater

I et år kørte jeg en splittest på en webshop.
Jeg testede mellem følgende variabler

  • Vind x-produkt og få 100 kroner at handle får + Grøn tilmeldingsknap
  • Få 100 kroner at handle for og vind x-produkt + Grøn tilmeldingsknap
    og
  • Vind x-produkt og få 100 kroner at handle får + Rød tilmeldingsknap
  • Få 100 kroner at handle for og vind x-produkt + Rød tilmeldingsknap

Mit resultat overraskede en hel del, fordi:

Dem der blev præsenteret for grønne knapper, frem for røde, var mere tilbøjelige til at tilmelde sig via min opt-in form.
Jeg præsenterede dem alle for det samme budskab. De kunne vinde noget og de ville samtidig få en rabatkode.
Rækkefølgen af budskabet var variablen.

Når jeg præsenterede den besøgende for en sætning bestående af "Vind x-produkt og få 100 kroner at shoppe for...." var tilmeldingerne næsten 2% højere end hvis jeg skal "få 100 kroner at shoppe for og vind..."
Det har stor betydning om fire eller seks procent af dine besøgende tilmelder sig dit nyhedsbrev.

Pointen er derfor, at du SKAL teste variabler.

4# Produkter til lodtrækning skal være relevante

De værste eksempler på lodtrækninger jeg har set, er når en vinduesfabrik udlodder en iPad i en nyhedsbrevskonkurrence.
Tror du at dem der tilmelder sig er interesseret i nye døre -og vinduer, eller en gratis iPad?
Tror du det bliver svært at sælge noget til dem efterfølgende?

Hvis du har et nyhedsbrev på din webshop hvor du sælger børnetøj, så skal du udlodde børnetøj i dine konkurrencer. Og du skal udlodde bestsellerne.
Alt andet vil give færre tilmeldinger.

Og det er vigtigt at du fx. hver måned har nye produkter til dine konkurrencer. Ellers bliver de besøgende der gentagende gange har set dine opt-in forms immune.

Uanset hvilke incitament dine subscribere havde den dag de skrev sig på din liste, så skal de ende med et køb på et tidspunkt. Dem der ikke har købt hos dig efter et år, dem skal du slette.
Det begreb kaldes "list cleaning" og det kommer jeg nærmere ind på i et andet blogindlæg.

Skriv et svar